دانشگاه های برتر هلند

هر ماه سپتامبر، THE یک رتبه بندی قطعی از موسسات آموزشی در سراسر جهان از جمله دانشگاه های برتر هلند را جمع آوری می کند که در سال 2023 جامع ترین و متنوع ترین رتبه بندی تا کنون با 1.799 دانشگاه در 104 کشور جهان است. هر موسسه بر اساس عملکرد خود در 13 شاخص عملکرد رتبه بندی می شود که به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند: تدریس (به عنوان مثال نسبت کارکنان به دانش آموز، نظرسنجی شهرت)، تحقیق (یعنی بهره وری و درآمد تحقیق)، نقل‌ قول ‌ها (یعنی میانگین تعداد دفعاتی که پژوهشگران در سطح جهانی به آثار منتشر شده یک دانشگاه استناد می‌ کنند)، درآمد صنعت (یعنی چقدر درآمد پژوهشی یک موسسه از صنعت به دست می ‌آورد، در مقایسه با تعداد کارکنان دانشگاهی که استخدام می‌ کند)، چشم انداز بین المللی (یعنی نسبت دانشجویان و کارکنان بین المللی، همکاری بین المللی).

دانشگاه های برتر هلند
دانشگاه های برتر هلند

به هر دانشگاهی که در این رتبه بندی معرفی می شود، برای هر یک از پنج حوزه، قبل از دریافت نمره کلی از ۱۰۰، امتیازی از ۱۰۰ اعطا می شود. بر این مبنا، با بهبود اندکی در امتیاز خود در ویرایش قبلی رتبه بندی، دانشگاه و تحقیقات Wageningen با امتیاز کلی 70.3 به عنوان بهترین دانشگاه هلند معرفی شده است. با وجود این، این دانشگاه با اندکی نزول از جایگاه 53 در سال گذشته به رتبه 59 رسیده است. در حالی که موقعیت واگنینگن به عنوان برترین دانشگاه هلند همچنان قوی است، این تنها دانشگاهی نیست که در 100 دانشگاه برتر آخرین رتبه بندی THE قرار دارد. دانشگاه صنعتی دلفت و دانشگاه گرونینگن هر دو در حال صعود هستند و از دانشگاه لیدن و اراسموس روتردام پیشی می گیرند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارد در مقاله حاضر شما را با سایر دانشگاه های برتر هلند آشنا سازد.

رتبه 1 و 2 دانشگاه های برتر هلند

دانشگاه و تحقیقات Wageningen تمرکز تخصصی بر روی علوم کشاورزی و محیط زیست دارد. بیشتر برنامه ‌های BSc در مقطع کارشناسی به صورت ترکیبی از هلندی و انگلیسی تدریس می‌شوند، اما حدود 40 برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صرفاً به زبان انگلیسی تدریس می‌ شوند. این دانشگاه تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی را به همین دلیل جذب می کند – حدود 27% از کل دانشجویان از خارج از کشور هلند می آیند. در مجموع، این دانشگاه 20 برنامه مختلف در مقطع کارشناسی، از جمله دوره های کسب و کار، توسعه بین المللی و علوم بهداشتی را ارائه می دهد. 37 برنامه در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد که همه آنها به زبان انگلیسی تدریس می شوند. تمام دوره ها 2 سال طول می کشد. از نکات مهم این دانشگاه این است که شهر واگنینگن در مرکز کشور قرار دارد، اما فاصله زیادی با آمستردام یا مرز آلمان ندارد.

بیشتر بدانید >>>   لیست مشاغل مورد نیاز هلند

دانشگاه آمستردام که در سال 1632 تأسیس شد، سومین دانشگاه قدیمی کشور هلند است که رتبه دوم اعتبار علمی را دارد و  حدود 24000 دانش آموز دارد که با ثبت نام آن را به بزرگترین در هلند تبدیل می کند. UvA علاوه بر اینکه در 100 رتبه برتر رتبه بندی دانشگاه های جهانی قرار دارد، به ویژه در زمینه هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی رتبه بالایی دارد. این دانشگاه حدود 150 مدرک به زبان انگلیسی ارائه می دهد که بیش از 3000 دانشجوی بین المللی از بیش از 100 کشور را جذب می کند. پردیس اصلی در مرکز آمستردام است، با ساختمان های دانشگاهی پراکنده در سطح شهر، که امکان ادغام خوبی بین دانشجویان و افراد محلی را فراهم می کند. UvA همچنین یکی از بزرگترین دانشگاه های تحقیقاتی اروپا است که بر اساس تعداد انتشارات علمی و میزان بودجه تحقیقاتی است.

سایر مزایای این دانشگاه در شکل زیر بیان شده است.

مزایای دانشگاههای برتر هلند

رتبه 3 تا 5 دانشگاه های برتر هلند

دانشگاه اوترخت  در رتبه سوم دانشگاه های هلند قرار دارد که در سال 1636 تاسیس شد و یکی از برجسته ترین دانشگاه های تحقیقاتی هلند است. دانشجویان و کارکنان از حدود 118 ملیت مختلف در دانشگاه اوترخت تحصیل و کار می کنند. دانشگاه اوترخت بیش از 90 برنامه تحصیلات تکمیلی و 12 برنامه کارشناسی را ارائه می دهد. همه برنامه ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی از جمله علوم طبیعی، حقوق، حکومت داری، علوم زیستی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم زمین را پوشش می دهند. بسیاری از انجمن ها و باشگاه های دانشجویی مختلف در دانشگاه وجود دارند که هنرهای نمایشی، ورزش، هنر و بسیاری از زمینه های مورد علاقه را پوشش می دهند. رتبه بعدی متعلق به  دانشگاه صنعتی دلفت است که بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه فنی دولتی در هلند است.

این آکادمی به عنوان یک آکادمی سلطنتی برای مهندسان عمران تأسیس شد، تا حدی برای آموزش کارمندان دولتی که برای شرکت هند شرقی هلند کار می کردند. تعداد دانش‌آموزان در TU Delft پس از جنگ جهانی دوم به‌طور چشمگیری افزایش یافت و باعث شد سنت «هفته پذیرش» برای دانشجویان جدیدالورود برگزار شود که مشابه هفته‌های تازه‌آموزان در بریتانیا و ایالات متحده است. اگرچه ساختمان های اولیه دانشگاه در مرکز شهر بودند، اما اکنون همه آنها در مکل پارک، محله دانشگاهی که برای این منظور طراحی شده است، مستقر هستند. یکی از نکات قابل توجه کتابخانه TU Delft است که دارای سقفی پوشیده از چمن برای عایق کاری طبیعی است. حدود 18000 دانشجو در این دانشگاه وجود دارد که یک چهارم آنها بین المللی هستند. در رتبه پنجم، دانشگاه گرونینگن قرار دارد که بیش از 120 ملیت در پردیس های دانشگاه نمایندگی دارند.

بیشتر بدانید >>>   مشکلات زندگی هلند

واقعیات ورود به دانشگاه های برتر هلند

قبل از اینکه مدرک خود را در یک دانشگاه هلند انتخاب کنید، تحقیقات خود را با دقت انجام دهید و مطمئن شوید که با علایق و اهداف شغلی شما مطابقت دارد. دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در هلند را ببینید. بررسی کنید که آیا شرایط ورود و شرایط پذیرش دانشگاه را دارید یا خیر. سوابق تحصیلی و معدل شما از مطالعات قبلی تعیین می کند که آیا برای مدرک انتخابی خود واجد شرایط هستید یا خیر. برای برخی از برنامه های کارشناسی ارشد، یک بررسی آنلاین صلاحیت ارائه شده توسط دانشگاه ها وجود دارد که به دانشجویان کمک می کند تا دریابید که آیا واجد شرایط آن برنامه هستند یا خیر. مراقب باشید که بررسی کنید که آیا باید هزینه تحصیل قانونی (برای دانشجویان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و چند استثنا برای غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا) یا هزینه تحصیل موسسه  را پرداخت کنید.

به دنبال فرصت های بورسیه برای پوشش هزینه های تحصیلی خود باشید. همچنین می‌توانید بورسیه Studyportals را بررسی کنید تا در تامین هزینه تحصیل خود در خارج از کشور کمک بگیرید. بررسی کنید که آیا به ویزای دانشجویی نیاز دارید یا خیر. این معمولاً برای دانشجویان بین المللی که از اتحادیه اروپا نیستند، صدق می کند. در این صورت باید مدارک لازم را از قبل آماده کنید.  بیشتر برنامه ها به زبان هلندی تدریس می شوند. استثناهای اصلی که می توانید برای مدرک زبان انگلیسی از طریق Numerus Fixus اعمال کنید، پزشکی، روانشناسی، مدیریت بازرگانی بین المللی و فیزیوتراپی هستند. پس از بررسی دقیق شرایط ورود به برنامه های تحصیلی مورد نظر خود، مستقیماً به وب سایت های دانشگاه ها درخواست دهید.  برای برخی از برنامه های تحصیلی، می توانید از طریق مشابه سیستم UCAS در انگلستان درخواست دهید.

هزینه و نحوه تحصیل در دانشگاه های برتر هلند

در مورد نحوه پذیرش شما می توانید  مستقیما با دانشگاه تماس بگیرید. سپس آنها بهترین راه را برای درخواست به شما توصیه می کنند. اگرچه یک سرویس پذیرش متمرکز در هلند به نام Studielink وجود دارد، اما همیشه لازم نیست که در مرحله اول از طریق آن درخواست دهید. در برخی موارد باید یک حساب کاربری در Studielink ایجاد کنید زیرا این پیش شرط برای ثبت نام به عنوان دانشجو در هلند است. کارکنان پذیرش دانشگاه انتخابی شما معمولا بهترین افرادی هستند که به شما در مورد زمان و نحوه انجام این کار مشاوره می دهند. اما در مورد  هزینه پذیرش در دانشگاه هلند چقدر است؟ تا همین اواخر، برای دانشگاه های هلند درخواست رایگان بود و هنوز هم برای دانشگاه های علمی کاربردی است. از آنجایی که دانشگاه ‌های تحقیقاتی رشد زیادی در تعداد درخواست ‌ها برای مدارک داشته ‌اند، تعیین هزینه ضروری شده است.  

بیشتر بدانید >>>   خرید ملک در هلند

برخی از دانشگاه‌ ها قبلاً این کار را انجام می ‌دهند، اما بسیاری دیگر آن را از سال 2023 معرفی می ‌کنند. این معمولاً 100 € (یورو) است، اما چندین برنامه را در همان دانشگاه پوشش می‌دهد. با این حال، اگر دانشجویان چهار رشته تحصیلی را در چهار دانشگاه مختلف انتخاب کنند، این هزینه اکنون می تواند تا 400€ (یورو) در کل هزینه داشته باشد. بنابراین عاقلانه است که فقط برای برنامه هایی که بیشتر مورد علاقه هستند اعمال شود. این واقعاً مشکلی نیست زیرا، به استثنای برنامه‌ های Numerus Fixus، دانشجویان از قبل حتی قبل از درخواست، نشانه ‌ای واضح از شانس موفقیت خود خواهند داشت.

ویژگی های تحصیل در دانشگاه های برتر هلند

دانشگاه های عالی بسیاری در هلند وجود دارد اما فلسفه ورود آنها بسیار متفاوت است. به طور کلی اگر نمرات لازم را داشته باشید، می توانید ثابت کنید که می توانید با تحصیلات دانشگاهی کنار بیایید. سال اول در دانشگاه هلند به عنوان یک دوره آزمایشی در نظر گرفته می شود و شما در امتحانات منظم شرکت خواهید کرد و اگر در آن مردود شوید، از شما خواسته می شود که ترک کنید. این کاملاً با وضعیت انگلستان در تضاد است و اگر قصد تحصیل در هلند را دارید باید کاملاً از آن آگاه باشید. همچنین شایان ذکر است که سیستم آموزش عالی هلند با سیستم بریتانیا متفاوت است. در هلند فقط 15 تا 20%  برای رفتن به دانشگاه تحقیقاتی گواهی پایان دبیرستان را می گیرند.

اکثر دانشجویان از HAVO استفاده می کنند که به آنها امکان دسترسی مستقیم به دانشگاه های علمی کاربردی را می دهد اما نه مستقیماً به دانشگاه های تحقیقاتی. از آنجایی که حدود 37%از دانشجویان در انگلستان سطوح A را می‌گذرانند، اغلب برای سیستم هلندی دشوار است که در مورد کیفیت دقیق درخواست یک دانش‌آموز انگلیسی قضاوت کند. ما به دانشجویان توصیه می کنیم که به طور جدی فکر کنند که آیا در صورت عدم دستیابی به حداقل BBB در سطح A’، می توانند در یک دانشگاه تحقیقاتی هلندی کنار بیایند یا خیر. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، این فرصت را فراهم کرده اند تا شما را با جزئیات دقیق یک تصمیم درست در مورد انتخاب دانشگاه و نحوه ورود به سیستم دانشگاهی هلند آشنا کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها